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“Mio cugino e una ragazza” aka il caso Troilo

7 marzo 2015
"My cousin accepted to be portrayed while fornicating with a girl in his friend's car. For them it was not strange. There are parkings popular for the couples exchanging sex with others, also single men and women can watch anonymously the acts through the foggy windows of the cars. 'Shame has died' one says in Charleroi.", G. Troilo, Luzphoto

“My cousin accepted to be portrayed while fornicating with a girl in his friend’s car. For them it was not strange.
There are parkings popular for the couples exchanging sex with others, also single men and women can watch anonymously the acts through the foggy windows of the cars. ‘Shame has died’ one says in Charleroi.”, G. Troilo, Luzphoto

Un post telegrafico. Abbiate pazienza, sto “solo” portando avanti due mostre e lavorando a un libro.
Ho letto del World Press Photo, del premio, del ritiro del premio e – in parte – dello strascico di polemiche.

A telegraphic post. Be patient, I’m “only” organizing two shows and working on a book.
I have read about the World Press Photo, the award, the withdrawal of the premium and – in part – the wake of controversy.
Non entro nel merito della questione (se leggete questo blog, la sapete già). Dirò cosa ne penso: trovo che il WPP ne esca sempre peggio (non è la prima volta che c’è questo tira e molla dei premi). Credo che la replica di Troilo sia inattaccabile. Naturalmente non possiamo sapere con quale didascalia è stata mandata la foto originale, dobbiamo fidarci dell’una o dell’altra versione, tuttavia Troilo sarebbe facilmente smentibile, nel caso mentisse e non credo che rischierebbe di perdere così la faccia, quindi io gli credo.
Mi piacerebbe però sapere cosa succederebbe se le foto venissero giudicate SENZA leggere le didascalie: è un premio di fotoreportage, non mi sembra un’idea così bizzarra che le parole vengano in secondo piano. Quali immagini verrebbero selezionate? Questa in particolare sarebbe stata scelta? Come già avevo scritto qui, quanto il testo devia/completa il senso di una fotografia? Parecchio mi verrebbe da rispondere, visto che nel caso specifico ha compromesso l’assegnazione del riconoscimento. Forse in fondo non è un caso se nella dicitura la parola “press” viene prima di “photo”. Al world l’ardua sentenza.

I don’t get the heart of the matter (if you read this blog, you already know it). I will say what I think: I find that WPP comes out always worse (it’s not the first time of this “tug of war” with the premiums). I believe that the replay of Troilo is unassailable. Of course we cannot know which caption had the original photo, we must trust of either version, however, Troilo would be easily smentibile, in the case he lied and I don’t think he would risk losing his face, so I believe him.
But I would like to know what would happen if the photos were judged WITHOUT reading the captions: it’s a photo reportage award, no strange that words are secondary. What images would be selected? Would be this one in particular chosen? As I had already written here, how much does text deviate/complete the sense of a photograph? A lot, I’d like to answer, since in this case it has compromised the award’s assignment. Perhaps after all it’s not a coincidence that the word “press” comes before “photo”. The world will judge.

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From → Penso

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